Moja putovanja Istrom i šetnja Pulom
istra
AUTOR
© Tibor Dinka
Jasne Crnobori 109
52100 Pula

 
Google translate
ON LINE
MORSKA MEDVJEDICA
ISTARSKI KAŠTELI
VENECIJA
POSJETIOCI od 26.12.2009
               Free counters!
Brojač posjeta
121594
Linkovi web albuma
Radio (klikni i slušaj)
LICENCA
Creative Commons licenca
Djelo istra, čiji je autor Tibor Dinka, ustupljeno je pod licencom Creative Commons Imenovanje-Nekomercijalno-Bez prerada 4.0 međunarodna.
Bazirano na djelu koje se nalazi na http://www.tibor-pula.bloger.index.hr/.
Izdvojeno
e-mail adresa (klikni i piši)
Korisni linkovi
Napravi sam
Protected by Copyscape Web Plagiarism Finder
Arhiva
« » vel 2011
  • p
  • u
  • s
  • č
  • p
  • s
  • n
  •  
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11
  • 12
  • 13
  • 14
  • 15
  • 16
  • 17
  • 18
  • 19
  • 20
  • 21
  • 22
  • 23
  • 24
  • 25
  • 26
  • 27
  • 28
PANORAMIO
    
POPULARNI POSTOVI
...


web Arbiter
 
ISTRA
               
Prikaži ISTRA na većoj karti
KARTA ISTRE

TV PROGRAM
PROGNOZA
TagCloud
Users Configuration Viewer

Webmasters Tools Services online free Counters Scripts Tutorials Generators photoshop and php free webmasters
PULA meteo podaci
 
STARE RAZGLEDNICE I FOTOGRAFIJE
KAZALO
Blog - veljača 2011
nedjelja, veljača 27, 2011

 






Myspace Photo Cube













Planovi za izgradnju zgrade Lučkog admiraliteta pripremljeni su od 1852.-1853. godine.Na izgradnji građevina važnih za formiranje Arsenala bila je angažirana Mornarička direkija za izgradnju u Puli.Prvotna zamisao bila je izgraditi reprezentativni objekat u neogotičkom stilu.



VOJARNA U NEOGOTIČKOM STILU

ZGRADU KORISTI "ULJANIK"




PROSTOR NA RIVI PREDVIĐEN ZA GRADNJU LUČKOG ADMIRALITETA




Četverokatnica je svoje mjesto trebala dobiti na djelu pulske obale na području između ulice Stovagnage i današnjeg ulaza na otok Uljanik.Na ovom prostoru nekad se nalazio  ulaz u grad tj. gradska vrata.



Zgrada međutim nije sagrađena na tom prostoru već je sagrađena oko 500 metara niže uz samu obalu Arsenala na području starog skladišta Valle del Buso u neposrednom susjedstvu Zapovjedništva  Arsenala.Zgrada zapovjedništva Arsenala čest je motiv na starim razglednicama no najčešće zajedno sa zgradom Admiraliteta.





ZGRADA ZAPOVJEDNIŠTVA ARSENALA NAKON 1886 DOBIVA KAT(DO TE GODINE BILA JE JEDNOKATNICA...ČEST SLUČAJ DOGRADNJE U RASTUĆEM GRADU)

U početku je lučki admiralitet bio  smješten u manjoj neuglednoj zgradi.Zapadna strana zgrade imala je trijem i terasu na prvom katu , a bila je gotovo dvostruko manja od građevine kakva je izgrađena 1910.



1890



GODINA NEPOZNATA (PRIJE 1886.)

Naime tek 1910. godine građevina poprima današnji izgled ,izuzev dograđene posljednje etaže građevine koja je izgrađena u doba Jugoslavije.





GRAĐEVINA DANAS ZIMI



GRAĐEVINA ZIMI POD SNJEŽNIM POKRIVAČEM

19. i 20. prosinac 2009.

Dvokatnica sa visokim prizemljem Lučki admiralitet , okrenuta je prema nekadašnjem "K. u. K. See-Arsenalu".Iz ureda smještenih  u ovoj građevini pružao se pogled na brodovlje austro-ugarske ratne mornarice i cijeli Arsenal.

SLIKE RATNE LUKE I ARSENALA

























Danas zgradu koristi brodogradilište "Uljanik".



OTOK ULJANIK



To je ujedno i poslovna zgrada pulskog škvera.Prekrasno pročelje građevine sakriveno je od očiju običnih ljudi.Naime upravo južnu stranu krase dva identična ulaza u zgradu.



 U polustupove dva ulaza uklesan je kućni broj 10.Sidro iznad svakog polukružnog prozora u prizemlju zgrade a iznad nekoliko većih prozora pretpostavljam bog mora - Posejdon(?).



U ovoj su građevini radili brojni admirali austrougarske ratne mornarice.
Prema Bayersburgu od 1853.Lučki admirali bile su slijedeće osobe:

KONTRAADMIRAL  MATHIAS RITTER SALVINI VON MEERESBURG
ADMIRAL ANTON FREIHERR BOURGUIGNON VON BAUMBERG
VICEADIRAL ALFRED RITTER VON BARRY
VICEADMIRAL KARL FREIHERR LEWARTOW VON LEWARTOWSKY
KONTRAADMIRAL JULIUS RITTER VON WISSIAK
VICEADMIRAL GUSTAV RITTER VON BROSCH
ADMIRAL MAXIMILIAN FREIHERR DAUBLEBSKY VON STERNECK ZU EHRENSTEIN

ADMIRAL EUGEN RITTER VON CHNNNMELAR
POSLJEDNJI 1918. VICEADMIRAL ALFRED CICOLI



 

Lučki admiralitet u Puli osnovan je 1850. godine.

 

PULSKI ZALJEV 1872.
Do 1866. godine lučki admiraliteti postoje u Trstu i Veneiji a nakon 1866. godine samo u Puli čime grad dobiva na svom vojnopomorskom značaju.



Tijekom Drugog svjetskog rata brodogradilište i Arsenal bombardirani su 12 puta a uništeno je oko 70 % zgrada.Bombe su poštedile ???(ili samo teže oštetile) zgradu Lučkog admiraliteta.Zgrada zapovjedništva Arsenala ,prvi susjed Lučkog admiraliteta nestala je u ratnim razaranjima 1944.godine(nije obnovljena).Na mjestu ovog zdanja danas je park i manji parking prostor za djelatnike brodogradilišta.
Zgradu admiraliteta često zamjenjuju sa građevinom na pulskoj Rivi.Riječ je o Štapskoj palči u kojoj su također boravili admirali ratne flote austro-ugarske mornarice.

IZVORI:

Stotinu i pedest godina brodogradnje u puli ,Društvo Viribus Unitis , PULA 2010 , Urednik Bruno Dobrić

Austrougarske vile i kuće u Puli : vraćanje memorije gradu / Branko Perović
Promet u Istri : od Argonauta do Ipsilona / Josip Orbanić
Pola nelle sue istituzioni municipali dal 1797 al 1918 / di Bernardo Benussi
Povijest Istre / Zavičajna naklada "Žakan Juri", Pula
PULA SA STARIH RAZGLEDNICA :Daniel Načinović
PULA tri tisućljeća mita i stvarnosti:Raul Marsetič, Attilio Krizmanić, Darko Dukovski, Bruno Dobrić, Herman Buršić, Josip Bratulić, Miroslav Bertoša, Srđa Orbanić,
RATNA MORNARICA K.u. K.:Dario Petković
Istrapedija , Istarska enciklopedija ,službene stranice Grad Pula

Izvor fotografija i starih razglednica :skenirana/300dpi/ kolekcija razglednica i fotografija pulskog kolekcionara ukupno 1924.kom.  








 

 



tibor-pula @ 18:43 |Komentiraj | Komentari: 0
četvrtak, veljača 24, 2011


Tradicija je da brodovi dobiju ime prije samog porinuća.Svečanost krštenja a svega nekoliko sekundi kasnije i porinuće broda zna biti spektakularan prizor.Prilikom porinuća broda s "Uljanikovih"(link) navoza otvorena su vrata radoznalim puljanima a nerjetko i turistima koji se slučajno zateknu na Rivi.



U subotu  19. veljače 2011. porinut je  u more brod »Grande Costa D'Avorio«.Talijanskom brodaru "Grimaldi Group"(link) isporučeno je dosad 6 brodova iz serije višenamjenskih brodova a tijekom 11 godina suradnje ukupno 18 brodova.»Grande Costa D'Avorio« namjenjen je za prijevoz automobila , kontejnera i kamiona.

 Brod je ukupne dužine 210 metara



visok  21,53 metara



širok 32,26 metara



Gaz broda iznosi 9,75 metara



Na svojih 12 paluba (2 su prilagodljive) moći će prevoziti oko 3890 automobila i 1360 kontejnera.Nosivost ovog orijaša iz "Uljanika" iznosi 24800 tona.Brod će pokretat  motor izrađen u TDM-u(tvornica dizel motora - Uljanik) snage 19040 kilovata , a  postizati će maksimalnu  brzinu od 21,9 čvorova.



 U svečanoj loži okupljeni su predstavnici talijanskog brodara "Grimaldi Group", brodogradilišta "Uljanik" i "Uljanik plovidbe".



Za pulskog se brodara gradi brod za prijevoz rasutog tereta "Veruda".



Dali slučajno ??? ili je pripadnicima sedme sile-novinarima dosadilo navoditi imena kume broda u tiskanim se medijima nije pojavilo ime kume broda »Grande Costa D'Avorio«.



Riječ je o gospođi Annick Dedrie iz Belgije.



Simpatična dama presjeći će vrpcu-uže , a niz čelik pramca broda poteći će šampanjac.Istog trena , gotovo nečujno tone čelika ugrađene u ono što zovemo brod skliznuti će niz navoz u luku.Prilikom krštenja broda poželit će MIRNO MORE brodu.

Krštenju broda kumovale su brojne poznate osobe iz javnog kulturnog i političkog života.No kume broda bile su i obične radnice brodogradilišta i naravno brojne građanke grada Pule.Niz čelični lim pramca broda nije tekao samo pjenušac.Naručitelji iz Sudana za krštenje broda koristili su bocu s kozjim mlijekom , Šveđani cvijeće.U Indiji se tradicionalno brodovi krste kokosovim orahom (link).Neki se brodovi krste iz tehničkih razloga nakon porinuća.Najčešće je riječ o "mamut" brodovima , izgrađenih iz dva dijela , a potom zavarenih u moru.Tada se koristi obala koju Uljanikovci zovu opremna obala.Takva krštenja obavljaju se nekad na krmenom dijelu broda.



















Pomorački kruh zovu kruh sa sedam kora.Politika je dodala koru,dvije,tri ...hmm ...tko zna koliko kora??? brodograditeljima.Što poželjeti ljudima koji ostaju nakon što se  svečanost završi a uzvanici raziđu.



Pretpostavljam neku dugovječnost , nekakvo trajanje , upravo onoliko koliko dugo traju masline po kojima je otočić i dobio svoje ime...Uljanik. Kanelinrani rimski stupovi prisjećaju na  prošlost jednog od ukupno 4 otočića u pulskoj luci.



Pri odlasku s otoka pogled na domaću pamet...



BROD JARUŽAR (link)



Uljanikovci s pravom smiju reći   MI GRADIMO BRODOVE....

Izvor:Službene stranice brodogradilišta "Uljanik"( Denis Jambrošić iz Uljanikovih Odnosa s javnošću).,GlasIstre,godišnjaci "Jurina i  Franina" autor Josip Iskra(dugogodišnji novinar Uljanika)






tibor-pula @ 22:27 |Komentiraj | Komentari: 0
nedjelja, veljača 13, 2011


     Polje nedaleko arheološkog lokaliteta

Groblje Kacavanac (210-220 metara nadmorske visine)nalazi se na terasi jugoistočno od Dvigrada uz prometnicu Kanfanar - Mrgani, nedaleko crkve i  benediktinskog samostana sv.Petronille. Do groblja vodi mali seoski puteljak a zatim pješačka staza zarasla u gustu vegetaciju.Lokalitet je istražen 1957. godine pod vodstvom arheologa B. Marušića.




Istraženo je ukupno 50 kosturnih grobova i grobljanska crkva sv. Petra.Groblje Kacavanac spada u manja groblja a grobove po načinu gradnje struka je svrstala u grobove  usječene u liticu , grobove s obložnim pločama , zidane grobove i grobove mješanog tipa.



 Svi grobovi na istraženom lokalitetu bili su korišteni u više navrata pa ih tako dijelimo na grobove sa naknadnim sahranjivanjem,porodične grobove i kosturnice.Grobni prilozi u pravom smislu riječi nisu pronađeni izuzev sitni inventar koji je pripadao narodnoj nošnji pokojnika.





 

 

 

 

 

 Na pogrebne običaje ukazuju pronađeni dijelovi zemljanog posuđa te komadići ugljena pronađeni u 2 groba.Pretpostavka je da pripadaju ritualnom sipu ...zemlji donešenoj iz okoline pokojnikove kuće koja je  satvljena u grob pokojnika.U nekoliko grobova pronađeni su i ulomci posuđa iz brončanog doba.Na samom lokalitetu pronađeni su temelji crkve sv. Petra.



Prvotna građevina podignuta je u 5. stoljeću istovremeno kad je sagrađena i sv. Sofija u Dvigradu.Prilikom gradnje nove grobljanske crkve  stara građevina u cijelosti je srušena kako nebi smetala izgradnji nove građevine.Grobljanska crkvica sv. Petra čije ostatke donekle možemo razaznati u travi i niskom raslinju stručnjaci datiraju u 8. stoljeće.



Crkva je vrlo jednostavna , pačetvorinastog tlocrta  ima troapsidno svetište s poluizbočenom srednjom apsidom.Do same crkve pronađeni su grobovi iz 9.i 10. stoljeća.



Groblje Kacavanac koristilo se od kraja 4. do kraja 12. stoljeća.Na ovom malom Dvigradskom groblju pokapani su obrtnici , seljaci ,jednom rječju običan puk.Grobovi vojnika i važnijih osoba iz tadašnjeg javnog i vojnog života na nekom drugom su groblju.Jedno je groblje u samom dnu drage ,koriste ga i danas mještani Korenića i Mrgana a nasuprot vrha Parentin na južnom djelu drage tek treba istražiti grobove Dvigrađana.

Na istim padinama drage nalazi se i crkva sv. Antuna pustinjaka(link do posta)...



...istočnije na samoj prometnici Kanfanar -Mrgani (ili Korenići) zanimljiva je stijena česta meta fotoaparata.Riječ je o stijeni Krug sv. Anđela.Nalazi se na nadmorskoj visini od oko 160 metara.



Na vrhu stijene postojala je do 1801. godine crkvica Sv. Mihovila kada je navodno porušena.O stijeni i crkvi stručnujaci imaju dvojbe, no u puku se prenosi s pokoljenja na pokoljenje priča o "čuvaru" grada Dvigrada a riječ je upravo o Sv. Anđelu i Sv. Mihovilu.



U dolini Drage zazvonit će svega jedno zvono u preslici crve sv. Marije od Lakuća(link do posta) pri ispraćaju na posljednje počivalište nekog mještanina obližnjih mjesta .



Da nema bujnog raslinja...pogled bi sezao do doline Limske drage i grada Dvigrada...




        

Izvori:



KASNOANTIČKO I     RANOSREDNJEVJEKOVNO          GROBLJE  KAŠTELA DVOGRAD

                    Pula ,1970. svezak 1.

 Maurizio Levak:Nastanak i povijesni razvoj ranosrednjovjekovnog Dvigrada







tibor-pula @ 12:09 |Komentiraj | Komentari: 0
srijeda, veljača 9, 2011

Limska draga , nekadašnje riječno korito rijeke Pazinčice tisućama godina služila je kao prirodna zapreka između zapadnog i južnog dijela Istarskog poluotoka.S druge strane Limska draga služila je kao izvrsna komunikacija između zapadnog i središnjeg dijela istarskog poluotoka.



Cijela draga naseljena je od prapovijesti iz više razloga.Plodna dolina i brojni izvori pitke vode osnove su za život kojih u dragi ima napretek što se nemože reći za zapadne i južne dijelove poluotoka.U 4. i 5. stoljeću izbjeglice iz Panonije  i Norika uznemiruju lokalno stanovništvo.Naime prodor barbarskih plemena njihova pustošenja i pljačke šire osjećaj straha pa se utvrđuju gradovi a stanovništvo se okuplja u zbijenim naseljima.Na obali to su utvrđeni gradovi na poluotocima a u unutrašnjosti vrhovi brežuljaka.Utvrđena su sva značajna mjesta na važnim prometnim pravcima kako od sjevera prema jugu ili istoka prema zapadu.



Nema podataka da su Dva Kaštela (Parentin i Monkaštel) izgrađena još u antici radi obrane Puljštine i Poreštine no sigurno su oba Grada ušli u sustav obrane u 7. stoljeću.Na području Limske drage nedaleko Kanfanara stoje dva grada svaki na svom brijegu.Kao i u životu jedan je imao mrvu više sreće pa je sačuvaniji.Riječ je naravno o Dvigradu kako danas zovemo ruševine jednog od dva grada.Ime dolazi od latinskog naziva Duo Castra ,Duo Castella ili talijanski Docastelli , Due Castelli.
 

  Kaštel Parentin

 (Castel Parentin ,Castrum Parentinum)



 Smješten je na brežuljku na nadmorskoj visini od 144. metara.



 Tragovi samog grada izuzetno su mali.Svega 5-10 metara ruševnog zida na najvišem dijelu brežuljka okrenut ka zapadu.



 Poput  utvrde Turnina nedaleko Rovinja(link do posta) i ovaj je obrasao bršljanom i drvećem koje je zimzeleno.




Južni dio brežuljka krije tragove nekih građevina a sačuvani su tek ostaci temelja.



 

 

 

 



 

 

 

 

Kamenje od kojeg je grad sazdan otkotrljalo se niz strmine brežuljka a vidljiv je u grabom obrasle padine na istočnom dijelu brijega.Cijelo je područje zaraslo u mješavinu smrikve i raznog "negostoljubivog bilja".Grad nije istražen arheološki pa je teško govoriti o njegovoj starosti.S obzirom na činjenicu da se prvi "susjed" nazivao Monkaštel(današnji Dvigrad) nema logike da je stariji od Dvigrada.Naime Monkaštel znači brijeg na kojemu je utvrda pa je za pretpostaviti da je Parentin mlađi grad ili vrlo vjerojatno tek snažna utvrda neka vrsta potpore većem Monkaštelu kako danas nazivamo Dvigrad.Grad ili utvrda ranije se napušta i propada prije Dvigrada.



Služi Kao "supermarket" građevnim materijalom , koristi se kamena građa i za susjedni Monkaštel ili Dvigrad.Kamenu građu koriste i mještani okolnih manjih mjesta ali i grada Kanfanara.Danas se rijetko tko uputi do Parentina.

Vrlo je nepristupačan.Ipak odlučite li razgledati oskudne tragove grada-utvrde preporuka je parkirat se do groblja i crkve Sv. Marije od Lakuća(link do posta).Uspeti se do prve serpentine ,naoružati se strpljenjem  i pokušati pronaći  tragove jednog zaboravljenog grada ???.



DVIJE GRLICE -RAD AKADEMSKOG KIPARA JOSIPA DIMINIĆA

Ne nipošto nije zaboravljen.Naime u općinskom središtu , u gradu Kanfanaru kamena skulptura slikovito će Vas upozoriti na postojanje oba grada.



SVETI SILVESTAR

 U crkvi Sv.Silvestra  (Kanfanar) nalazi se propovjedaonica koja potječe iz crkve sv. Sofije.



 Na reljefu se također vide gradovi Monkastel i Parentin.Još je jedan gotovo identičan primjer gradova u paru.Iznad Ročkog polja svaki na svom brijegu sličnih sudbina postojali su Črni i Beli grad.Identično kao i ovdje u Limskoj dragi jedan je nešto duže postojao a oba su danas tek ruševine. 

 

Od Parentin


Izvor:Maurizio Levak /Nastanak i povjesni razvoj ranosrednjevjekovnog Dvigrada

tibor-pula @ 22:41 |Komentiraj | Komentari: 2 | Prikaži komentare
MOJA KARTA
NOVI POST
KLIKNI NA  OZNAKU  NA 
VRHU  BLOGA 
ILI PRI DNU SVAKOG POSTA
 
Index.hr
Nema zapisa.