Moja putovanja Istrom i šetnja Pulom
istra
AUTOR
© Tibor Dinka
Jasne Crnobori 109
52100 Pula

 
Google translate
ON LINE
MORSKA MEDVJEDICA
ISTARSKI KAŠTELI
VENECIJA
POSJETIOCI od 26.12.2009
               Free counters!
Brojač posjeta
119686
Linkovi web albuma
Radio (klikni i slušaj)
LICENCA
Creative Commons licenca
Djelo istra, čiji je autor Tibor Dinka, ustupljeno je pod licencom Creative Commons Imenovanje-Nekomercijalno-Bez prerada 4.0 međunarodna.
Bazirano na djelu koje se nalazi na http://www.tibor-pula.bloger.index.hr/.
Izdvojeno
e-mail adresa (klikni i piši)
Korisni linkovi
Napravi sam
Protected by Copyscape Web Plagiarism Finder
Arhiva
« » vel 2016
  • p
  • u
  • s
  • č
  • p
  • s
  • n
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11
  • 12
  • 13
  • 14
  • 15
  • 16
  • 17
  • 18
  • 19
  • 20
  • 21
  • 22
  • 23
  • 24
  • 25
  • 26
  • 27
  • 28
  • 29
PANORAMIO
    
POPULARNI POSTOVI
...


web Arbiter
 
ISTRA
               
Prikaži ISTRA na većoj karti
KARTA ISTRE

TV PROGRAM
PROGNOZA
TagCloud
Users Configuration Viewer

Webmasters Tools Services online free Counters Scripts Tutorials Generators photoshop and php free webmasters
PULA meteo podaci
 
STARE RAZGLEDNICE I FOTOGRAFIJE
KAZALO
Blog - veljača 2016
subota, veljača 20, 2016
.

 

PODPEČ /Popecchio/ STRAŽARSKA KULA /Obrambni stolp/

 
 KAMENI GOSPODAR RIŽANSKE DOLINE

 



 



SLAVA VOJVODINE KRANJSKE
VALVASOR


Ugarski vojnici kralja Sigismunda utaborili su se u Trsteniku udaljenom svega 1,9 kilometara od Rašpora , grada Rašporskih kapetana.Iz Trstenika upadaju na posjede diljem sjevera , u Furlaniju te nešto bliža mjesta na Ćićariji ili Krasu kako u susjednoj državi zovu sjeverni dio istarskog poluotoka.Ponukan takvim događajima rašporski kapetan predlaže mletačkom Senatu podizanje obrambene točke u mjestu Podpeč(ad vilam Popehii) kako bi osujetio napade ugarskih vojnika.Za mjesto Podpeč  kaže kako je dobro utvrđeno.Podpečka kula ili stražarska kula izgrađena je za vrijeme vladavine Istarskog markgrofa Urlicha Weimara u 11. stoljeću.




Smještena je na Kraškom robu ili Kraškom rubu , stijenama koje se protežu 50 kilometara od Socreba pa sve do  planinskog masiva Učke.Iako su zadovoljene sve pretpostavke srednjevjekovne fortifikacijske gradnje kula u podpeči koju neki svrstavaju u kaštele tek je stražarnica.

IMG_2205

Naime građena od vapnenačkih klesanaca sa komadima pješćenjaka služila je kao stražarnica sa manjom vojnom posadaom zavisno o vremenu rata ili mira.Visoka je oko 17 metara i ima 4 kata , zidovi su debljine 1,5 metara a građevina završava renesansnim konzolarnim vjencem.Ima svega jedan ulaz na visini od 4 metara okrenut prema dolini Rižane i naoružan topovima.  Građevina je pokrivena kosim krovom koji je prvotno bio prekriven škrilama.

IMG_2250

Ovakav tip građevine u talijanskom jeziku naziva se castelloti što je umanjenica od castelli ili utvrde.Za razliku od drugih djelova istre na slovenskom dijelu Ćićarije ili Krasu brojni gradovi odvojeni su od utvrda tj. stambene kuće nisu opasane zidinama.Takvi su gradovi Črni Kal , Socreb Osp i drugi a svi su smješteni na Kraškom robu.Stražarska kula izgrađena je na stijeni u kojoj je ogromna pećina.

IMG_2301

Povezana sa stražarskom kulom podzemnim hodnikom tvori cjelinu a sama pećina služi za sklanjanje pučanstva i zaliha hrane pri ratnim vremenima a sama jama ili pećina jednim je djelom bila zazidana.Podno stražarske kule i stjene smjestilo se mjesto Podpeč (312 m.n.v.).Sama stjena sa jamom tj. pećinom i stražarska kula asociraju na peć , stjena bi bila peć , jama tj. pećina ložište a kula dimnjak.

IMG_2302

Mjesto se nalazi na stjenama kraškog roba - ruba.Kuće potiču iz 15-tog i 16-tog stoljeća.Uglavnom su prizemnice sljubljene jedna uz drugu sa malim , skromnim okućnicama.







L'Istrie  1750.




PODPEČ KATASTARSKI PLAN 1890.

U središtu mjesta trg sa nepresušnim izvorom vode.Na mjesnom groblju crkva posvećena sv. Heleni oslikana freskama Ivana iz Kastva koji je oslikao crkvu svete Trojice u obližnjem Hrastovlju.

IMG_2272




Crkva na pročelju ima preslicu za zvono.Oštećena je prilikom gradnje željezničke pruge Divača-Koper koja prolazi kroz Podpeč.Podpeč i njegova stražarska kula imaju važnu ulogu tijekom mađarskih upada oko 1411. godine te Turaka od 1470 do 1501 godine.Svoju moć pokazala je i početkom 16-tog stoljeća za vrijeme venecijansko-austrijskog rata.Podpeč je 1513-te godine pokušao osvjiti i Trst uz pomoć carske vojske no nije bio uspješan u naumu.Podpeč je jedan od stražara na granici Venecije i Austrije.

 



Odolio je mnogim napadima do pada 1797. godine.Toranj je u cjelosti rekonstruiran 1988. godine i nalazi se zajedno sa mjestom Podpeč na listi zaštićenih spomenika kulture Republike Slovenije.Do tornja vodi uređena staza a put traje zavisno o kondiciji oko 20 minuta.Pruža se besprijekoran pogled na dolinu rijeke Rižane .

IMG_2268

Pogled seže sve do Kopra i Trsta a za vrijeme vedrog vremena čak i dalje.Poput uperenog prsta u nebo stražario je i upozoravao neprijatelja koko nebi bilo uputno prići dolini Rižane.Danas je turistička atrakcija slovenske istre ili Ćićarije.






Pozycjonowanie, Google Maps API

 

POGLEDAJ NOVI POST

Izvori:Wikipedija

Istarska enciklopedija

Značenje seoskih utvrda uz mletačko-habsburšku granicu u ranom novom vijeku /Dragica Čeč i Darko Darovec

tibor-pula @ 22:20 |Komentiraj | Komentari: 0
subota, veljača 13, 2016
.

UČKA - stara cesta preko Učke ili   "Giuseppina"

/istarska Jozefina ili Josipova cesta/

 

 



IMG_6960

IMG_7187

Karlo VI. car Svetog Rimskog Carstva (Beč, 1. listopada 1685. - Beč, 20. listopada 1740.) odobrio je stanovnicima Pazinske knežije /Pazin-MITTERBVRG / gradnju ceste koja je trebala povezati Pazin i Kastav prolazeći preko planine Učke.




Gradnja je započela 2. travnja 1740. godine a u protokolu riječkog općinskog vijeća od 13. travnja 1740. godine stoji kako će cestu graditi stanovnici o vlastitom trošku.Radovi nisu potrajali dugo pa je izgrađena tek dionica na potezu Boljun -Vranja a današnja dionica suvremene prometnice tek donekle prati staru cestu.




Naime osuvremenjavanjem ceste brojni su zavoji ostali samo prošlost.Nastavak radova uslijedio je 1762. godine za vladavine Marije Terezije snažne vladarice Austrije.Prometnica je građena po prvotnim nacrtima a isti se čuvaju  u Beču u arhivu bivšeg ministarstva financija.



Cesta čija je  gradnja započela 1740. godine završena je tek 1785. godine za vrijeme vladavine Josipa II.Po sinu Marije Terezije Josipu II. (Josef Benedikt August Johann Anton Michael Adam) prometnicu su popularno nazvali "Giuseppina".



Josef Benedikt August Johann Anton Michael Adam


Povijesni značaj prometnica ima iz jedinstvenog razloga.Povezuje dva snažna središta , Pazin kao sjedište knežije ili grofovije i Kastav uz Senj najsnažniji utvrđeni grad na sjevernom Jadranu.





No i daleko prije promet preko jedine istarske planine tekao je upravo dionicom od Vranje do Poklona.Naime u antici preko Učke prelaze dvije prometnice.Via Liburnica od Pule preko Nezakcija (Nesactium)-skelom preko Raškog zaljeva (Arsia) (link do posta) - Labina (Alvona) - Plomina i Plominskog zaljeva te Plominske luke (Flanona -, Sinus Flanaticus , Port Flanatico )do Trsata gdje se spajala sa Via Gemina.Neki zbog značaja ovu rimsku prometnicu još nazivaju i produžetkom Via Flavije.Drugi prometni pravac išao je vrlo vjerojatno sadašnjom trasom "stare" ceste preko Učke.Nazvana je Via Secondaria s polazištem u oklici Vranje uz Velu dragu (link do posta) do Poklona.




S obzirom da su istočne padine Učke Iznad Veprinca za razliku od padina iznad Vranje a osobito padine Sisola  osjetno blaže , teško je pronaći trag rimski prometnica na ovom djelu Učke.Ova druga prometnica naziva se još i Decumanus Maximus agri čije je ishodište bilo u Poreču , a povezivalo je Poreč sa Pazinom i dalje nastavljala preko Učke do Trsata (Tarsatica).Prometni pravac famozne "Giuseppine" ili Josipove ceste koriste i hodočasnici iz udaljenih djelova istarskog poluotoka u svojoj nakani da se poklone Trsatskoj Gospi.Upravo zbog tog razloga planinski prijevoj nazvan je Poklonom.

Prometnica koja je uz manje prekide građena oko 17 godina imala je prvorazrednu ulogu u prometu ljudi i roba.Povezivala je dva jaka središta koja  zemljopisno pripadaju istarskom poluotoku.




Razvojem turizma podno Učke i gradnjom hotela i ljetnikovaca na kvarnerskoj rivijeri ukazala se prilika koju nitko nije želio propustiti.U istom danu šetati se uz more i napraviti đir na planini bio je pravi doživljaj za gospodu no i za običan puk.Uz prometnicu na potezu Vranja-Veprinac postoji svega jedno mjesto a to je Vela Učka.Tri su ugostiteljska objekta , manji kafić sezonskog tipa u Veloj Učki , restoran Dopolavoro na pola puta do Poklona ili skretanja za Vojak i Pansion Učka na Poklonu.Kao što sam u prijašnjem tekstu naznačio zapadne padine su strmije pa se od Vranje do Vele Učke penjemo prometnicom  koja je strma i prepuna serpentina.Onaj od Poklona do Veprinca nema toliko serpentina jer su padine blaže.Nekoliko stotina metara ispod mjesta Vela Učka u spomen na cara Josipa II.   godine izgrađeno je pojilište - odmorište u obliku hrama s vodom.

IMG_7125

Natpis glasi:

….sule Viator ….                          putniče
ad dignitatem                              za poštovanje
Divi Caesaris Josephi II              božanskog cara Josipa
Imperatoris                                 imperatora
uninsque……                              jedinog
Novo doba donosi i niz zanimljivih događanja u povijest "Giuseppine".Naime tijekom vladavine Italije u organizaciji riječkog automobilističkog kluba organizirane su brojne utrke od Veprinca do prijevoja Poklon.Utrke su organizirane od 1928-1930. a nazvane su "Corsa automobilistica Abbazia- Monte Maggiore".




Pješačio je cestom običan puk , neki na magarcu , neki na konju.Stenjale su volovske zaprege a kasnije brujali motori , osobni automobili i autobusi.Cestom su prolazili prinčevi , bankari , vojvode i nadvojvode ,carevi , glumci ,šverceri i tko zna tko još.




Kada je  27. rujna 1981. godine prošao prvi automobil kroz Tunel Učka mnogi su pomislili kako je Josipova cesta zaboravljena.Doduše u vremenu kojem živimo brzina je na prvom mjestu , pa se većina prometa odvija kroz tunel koji gotovo poput sjene prati staru cestu doduše u utrobi planine.Za ljubiteleje prirode pravac Vranja-Vela Učka-Poklon-Veprinac ostat će uvijek na prvom mjestu.Cijela ova dionica prolazi kroz Park prirode Učka i valja se pridržavati uputa o ponašanju u parku prirode.Vožnja prometnicom pruža doživljaj za one koji vole prirodu ali i povjest.Dotiče niz povijesnih gradova nekada podjeljene Istre na onu pod vlašću Serinissime i Austrije.Prolazi pitoresknim krajolicima kako istočne tako i zapadne strane jedine istarske planine.Monte Maggiore ili Monte Caldier kako se još naziva jedina istarska planina ima svoju staru cestu prepunu povijesti vjerojatno onoliko koliko je i stara...



TRASA CESTE DANAS /približno prati nekadašnju cestu/

PAZIN-CEROVLJE  8,7  km ...CEROVLJE-PAZ  9,1  km...PAZ-BOLJUN  5,4  km....BOLJUN-VRANJA 6,0  km

VRANJA - VELA UČKA  8,2  km...VELA UČKA - VEPRINAC  9,4  km...VEPRINAC-BREGI  3,6 km

BREGI - KASTAV (VIA MATULJI) 6,4  km

UKUPNA DUŽINA DANAS  56,8  km  
    Izvori:

Istarska enciklopedija

           Bitne i spomena vrijedne činjenice o Učki/Saša Dmitrović 

            Promet u Istri /Josip Orbanić



POGLEDAJ NOVI POST

tibor-pula @ 22:26 |Komentiraj | Komentari: 0
subota, veljača 6, 2016
.



Godine 1963. na lokaciji Limski kanal podno Juralskog briga ili Limske Gradine snima se igrani film "Dugi brodovi "/The Long Ships/.

LIMSKI KANAL







Filmska ekipa okupljena je oko režisera Jacka Cardiffa, s Richardom Widmarkom u glavnoj ulozi .




Film je snimljen prema istoimenom romanu Fransa G. Bengtssona.Radnja se vrti oko mita o postojanju zlatnog zvona nazvanog  Majka glasova.U potragu za ogromnim zvonom kreće mladi viking Rolfe iako nema podršku svog oca.Zajedno s bratom krade brod i s grupom pijanih Vikinga kreće u potragu za famoznim zlatnim zvonom.Put ga vodi u Afriku , susrest će se sa ratobornim Mavarima no naposlijetku će ipak pronaći Majku glasova ili zlatno zvono.Za potrebe igranog filma na lokaciji gdje prestaje Limska draga i počinje Limski kanal podignuto je Vikinško naselje.

LIMSKI KANAL




Niz drvenih kućica podigla je producentska kuća Avala film iz Beograda.Kulise su vjerodostojno oslikale jedno viklinško naselje kakva su postojala u ranom srednjem vijeku na prostorima današnje Švedske, Norveške, Danske i Finske.




Lokacija je izabrana iz više razloga.Naime 60-tih godina brojni su  američki filmovi snimani na Evropskom tlu.Tvornice snova ili filmski studiji nicali su u mnogim zemljama.Najpoznatiji je onaj u Italiji - Cinecitta ( link do slike 1   /    link do slike 2).Kod nas  postoji više kuća koje su snimale u koprodukciji sa američkim filmskim kućama no najpoznatiji su Jadran film u Zagrebu te Centralni filmski studio i centralni filmski laboratorij Košutnjak u Beogradu ( link do slike ) . Razlozi su u cijeni snimanja i činjenici da često nije bilo potrebno graditi kulise.Glavna kulisa filma Dugi brodovi izuzev Vikinškog naselja je Limski kanal  koji samo nalikuje Skandinavskom fjordu i tu je ulogu prvoklasno odigrao.

Film je sniman 1963. godine a prvi put prikazan 25. ožujka 1964. godine.Sniman je u formatu Technirama 70 , oštrijem formatu od CinemaScope tehnike naravno u boji.Traje dva sata i šest minuta.Film je režirao Jack Cardiff  , scenaristi su Berkely Mather i Beverley Cross.Uloge :Richard Widmark ... Rolfe ,Sidney Poitier ... Aly Mansuh,Russ Tamblyn ... Orm , Rosanna Schiaffino ... Aminah , Oskar Homolka ... Krok , Edward Judd ... Sven , Lionel Jeffries ... Aziz , Clifford Evans ... King Harald , Gordon Jackson ... Vahlin , Colin Blakely ... Rhykka , David Lodge ... Olla ,Henry Oscar ... Auctioneer , Paul Stassino ... Raschid ,  i Jeanne Moody ... Ylva .U koprodukciji sudjeluju i domaći glumci :Beba Loncar , Milan Bosiljcic , Zorica Gajdas , Dragan Lukic-Omoljac , Ljubo Skiljevic i Dragomir Stanojevic .Muziku za film napisao je Dusan Radic , direktor fotografije je Christopher Challis.Film je proizveden u koprodukciji Columbia Pictures Corporation , Warwick Film Productions  i  Avala Film .Danas ga distribuira  Sony Pictures Entertainment koja je otkupila dionce Columbia Pictures Entertaimenta u vlasništvu Coca Cole pa je tako postala vlasnikom ove američke filmske kuće.

 
 VIKINZI

Narod koji je živio u ranom srednjem vijeku na području  današnje Švedske, Norveške, Danske i Finske.Ime Viking ima više značenja lat. vikus (selo), odnosno staroengleski wic (trgovačko središte, luka) pa bi riječ značila »oni koji posjećuju trgovačke luke«.Vikinzi plove svojim brodovima i osvajaju mnoga područja a nazivamo ga vikingško doba i traje oko 250 godina počevši od  793. kada su napali samostan Lindisfarne na engleskoj obali (link do karte vikinških osvajanja).Najvažnije oružje vikinga bio je mač , prvu kovnicu novca imali su u Hedebyju , žive u malim seoskim naseljima koje je zorno prikazano u igranom filmu Dugi brodovi.Prije širenja kršćanstva Vikinzi imju svoju mitologiju  , štuju više bogova i prinose im žrtve a prema nekim saznanjima prinošene su i ljudske žrtve.U svoje pohode kreću kako kopnom tako i morem.




Vješti su brodograditelji pa imaju više tipova brodovlja.Dugi brodovi koji se pojavljuju u igranom filmu imaju osnovne proporcije :dužina lađe: 77 stopa 11 palaca / dužina kobilice: 65 stopa / dubina lađe: 5 stopa 9 palaca / širina lađe: 16 stopa 7 palaca.Razmjer između dužine i širtine broda bila je veća nego kod rimski brodova i iznosila je 1:5. Datiranje prvih brodova je 8 stoljeće a težili su oko 30 tona.Sa svake strane broda od kobilice prema gore bilo je poredano 12 dasaka , deseta po redu bila je puno deblja i imala je oblik slova "L".Bila je to daska koja je postavljena na mjestu gdje su udarali snažni valovi i tako je dala posebnu otpornost brodu na teške vremenske uvjete pri plovidbi.
LIM
Limski kanal danas je morem potopljeno korito i ušće najduže istarske ponornice ,  rijeke Pazinčice.Naime tijekom miocena (proteže se od oko 23,03 do 5,332 milijuna godina prije Kr.) obilne kiše stvaraju vodene bujice i rječici Pazinčici pomažu u oblikovanju današnjeg izgleda kako morem potopljenog korita kojeg nazivamo Limski kanal tako i suhog korita rječice kojeg zovemo Limska draga.Samo ime najvjerojatnije dolazi od lat. limes što znači granica.Naime na Limu je u antici bila granica između dvaju agera onog pulskog te porečkog.Limski kanal prepun je antičkih predmeta što objašnjava pretpostavka da su u kanalu našli utočište antički brodovi za vrijeme jakog nevremena.Obala je stjenovita , obrasla je bujnom vegetacijom te prepuna pećina od kojih je najpoznatija Romulandova.




Prirodni rezervat pod zaštitom danas služi za uzgoj školjaka  dagnje i plosnate kamenice te prvoklasne ribe tvrtke Cromaris iz Zadra.Za tu potrebu tvrtka ima pogon za preradu ribe i manji servis za brodove i čamce kojima se plovi do uzgajališta školjaka te kaveza sa ribama.




Uspomenu na film Dugi prodovi njeguju turistički vodiči te osoblja izletničkih brodova a pano sa podacima o igranom filmu mogu se vidjeti u restoranu Fjord.

LIMSKI KANAL









Pozycjonowanie, Google Maps API

POGLEDAJ NOVI POST

 

 



Izvori:Istarska enciklopedija

            Istrapedija

            Imbd

            Video zapis na You tube - standardna licenca /nositelj autorskih prava Sony/Columbia Pictures

tibor-pula @ 21:55 |Komentiraj | Komentari: 0
MOJA KARTA
NOVI POST
KLIKNI NA  OZNAKU  NA 
VRHU  BLOGA 
ILI PRI DNU SVAKOG POSTA
 
Index.hr
Nema zapisa.